Calisthenics

Τι είναι η καλλισθενική γυμναστική

Το όνομα προέρχεται από τις λέξεις «κάλλος» (ομορφιά) και «σθένος» (δύναμη). Οι απαρχές αυτού του είδους εκγύμνασης βρίσκονται στη Μινωική Κρήτη και στην Αρχαία Ελλάδα, αλλά ως μέθοδος σωματικής άσκησης φαίνεται να συστηματοποιήθηκε στις αρχές του 19ου αιώνα, από δύο Γερμανούς παιδαγωγούς.

Η καλλισθενική γυμναστική είναι ένα αναερόβιο σύστημα προπόνησης, που στοχεύει στη βελτίωση ποικίλων παραμέτρων της φυσικής μας κατάστασης. Βασικά, εκμεταλλεύεται τη δύναμη της βαρύτητας και το βάρος του σώματός μας, χρησιμοποιώντας ελάχιστο ή καθόλου εξοπλισμό.

Αν και δίνεται έμφαση στην ενδυνάμωση του πυρήνα του σώματός μας (κοιλιακοί, γλουτοί, μύες της μέσης), που αποτελεί βασικό κέντρο της ισορροπίας μας, η καλλισθενική γυμναστική αντιμετωπίζει το σώμα ως σύνολο και δεν στοχεύει στην εκγύμναση μεμονωμένων μυών.

Η φιλοσοφία της καλλισθενικής είναι το ίδιο το όνομά της, κερδίζεις ομορφιά και δύναμη. Πίσω από μια μεθοδευμένη προπόνηση ο αθλούμενος εκπαιδεύεται σωματικά και πνευματικά, αποκτώντας άρτια αντίληψη του σώματός του, του χώρου γύρω του και των κινήσεών του σε κάθε πιθανή θέση (κατακόρυφη ή μη). Η προσπάθεια που κάνεις με την καλλισθενική επιβραβεύεται με την ομορφιά, τη συμμετρία και τη σωστότερη στάση σώματος που αποκτάς μέρα με τη μερα.

Σε αυτό το σημείο να πούμε ότι, αν ξέρεις την καλλισθενική μόνο από τις εντυπωσιακές εικόνες ακροβατικών (π.χ. human flag) και τα καλλίγραμμα σώματα των αθλητών, αυτά είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Δεν χρειάζεται να έχεις ένα τέτοιο επίπεδο δύναμης και ικανοτήτων για να ξεκινήσεις καλλισθενική. Χρειάζεσαι περισσότερο επιμονή, θέληση και αποφασιστικότητα στην καθημερινή σου προπόνηση. Οι ικανότητες θα χτιστούν κάθε μέρα και από λίγο.

Μάλιστα, η καλλισθενική μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε περιπτώσεις αποκατάστασης από τραυματισμούς, προετοιμάζοντας το σώμα σου και θωρακίζοντας το για όσο διάστημα κρατάει το μεταβατικό στάδιο επούλωσης του τραυματισμού σου.